Achter elke onderneming schuilt een verhaal, vertel dat eens.

Een nieuw tijdperk wordt ons door experten voorspeld. Maar, laten we eerlijk zijn dat we als ondernemers, groot en klein, momenteel niet erg bezig zijn met speculeren, dat ver-vooruit-kijken. Dat klinkt momenteel allemaal wat hol want het nieuwe nu is er al, zelfs erg voelbaar en woelig. Pure, harde realiteit. Laten we daar niet flauw over doen.

“Hoe zullen we met het nieuwe normaal omgaan?”

Lopende projecten worden on hold gezet of zelfs geschrapt. Verkoop is moeilijk of vertraagd wegens toegenomen (begrijpelijke) voorzichtigheid langs afnemerszijde. Vertrouwde leveranciers of partners zijn volop aan het reorganiseren of herstructureren. Het woord cashflow nemen we meer dan ooit in de mond. Nooit eerder was de mobile banking app onze beste vriend, die je elke dag consulteert… want ja, hij bepaalt of je ’s avonds met een gerust hart in bed kruipt…

Hoe ik hiermee om ga? Wat voor mij de juiste aanpak is?
De laatste weken gingen mijn gesprekken met collega-ondernemers steeds hierover. Zodra ze mijn mening of tips vroegen vertelde ik hen het volgende:

Ik vertel het al lang, en tot vervelends toe… Kies voor een menselijke aanpak.

Eén die verantwoordelijk is, maar één die in deze tijden ook best wel kwetsbaarheid mag tonen. Laat die gevoelige kant als ondernemer maar eens de bovenhand nemen, want niets ‘faker’ dan enkel koppig te blijven inzetten op verkoop, en imago,… en te doen alsof er niets gebeurd is. Medewerkers en klanten zijn écht niet van gisteren. Commercieel gezien liggen klanten al lang niet meer wakker van product gerelateerde verhaaltjes én jouw verpakking alleen. Dàt tijdperk is nu wel zeker voorbij.

Waar aan waar af. Daar zit de meerwaarde.

Als ondernemers kregen we door iets onvoorspelbaars een deuk in ons vertrouwen, in onze manier van denken, aanpak en werken. Vergeet niet dat dit aan de andere kant van de tafel ook zo is. De snelheid is er dus wat uit gehaald. Durf daarom de context dan eens aan te grijpen om opnieuw stil te staan bij de ware bestaansreden (binnen marketing de Brand Purpose) van jouw onderneming. Wat zijn de drijvende krachten die er voor zorgen dat je wil doorgaan? Kan je deze overbrengen, dan creëer je zonder twijfel een langetermijn connectie. Doe dat eens.

Correcte en oprechte communicatie heeft meer dan ooit impact. Daar waar aantrekkelijkheid en verkoop steevast uitgangspunten waren, nemen de begrippen vertrouwen en begrip de bovenhand.

De safe-zone garanderen is volgens mij de kapstok voor het verhaal dat je vandaag moet vertellen. Mensen willen voelen dat ze bij jou aan het juiste adres zijn, zich veilig voelen. Het denken is enorm veranderd. Een inzicht die we al een tijdje hebben uit vele studies. De mensen waarmee we werken of zij die voor ons werken verwachten relevantie, oplossingen en opportuniteiten. Met andere woorden hechten ze belang aan to-the-point communicatie dat een antwoord biedt op hun behoeften.

Geloof je met jouw ondernemerschap en verhaal deze vragen te kunnen beantwoorden? Vertel het dan. Breng het, laat het voelen.

Meest recente nieuwsberichten

Mr. Mevr. Corona, dank u voor de les.

In deze tijden kan niemand ontkennen dat er plots erg veel zaken in het hoofd ...
Lees meer

Together Stronger

Afgelopen werkweek startte (zoals voorspeld) best druk, het werd gaandeweg hectisch, nóg hectischer en eindigde ...
Lees meer

It ain’t what you do, it’s the way that you do it

Gisteren. De laatste dag van alweer een boeiende werkweek. Ik had een afspraak met een ...
Lees meer