Gisteren. De laatste dag van alweer een boeiende werkweek. Ik had een afspraak met een Mechelse onderneemster. Een echte power lady, een CEO, maar vooral een dame met een hart voor haar zaak én medewerkers. Ze leidt samen met haar partner een engineering bedrijf dat excelleert in techniek en innovatie. Ze draagt techniek hoog in het vaandel, maar daar stopt het absoluut niet voor haar. Dit jaar viert het bedrijf haar 10-jarig bestaan en dan moet alles ‘kloppen’. Vanuit de passie, het hart, vanbinnen uit.
Dat het dus niet zomaar een gesprek ging worden werd me ook snel duidelijk. Uiteraard hadden we het over methodologie, processen, groei en zakelijke toekomstperspectieven, maar bovenal ging het grootste deel van ons gesprek over de ‘mensen’ binnen haar organisatie. Binnen de bedrijfsvisie gaat er veel aandacht naar wederzijds vertrouwen en respect, en dat wil ze dit jaar extra in de verf zetten. Niet voor de show, maar omdat het zo hoort.
Het bedrijf wil groeien in expertise en haar positie binnen de markt bestendigen maar dat bereik je niet zonder jouw medewerkers, zonder de nadrukkelijke focus te leggen op de expert en de mens erachter. It’ a must. Dat weet deze dame zeer goed. Met andere woorden kies je als bedrijf minder voor ‘blablabla’ en voor meer ‘durven doen’ met en voor uw mensen. Dit door uw medewerkers ook een stem en visibiliteit te geven, door expertise in de verf te zetten, door ervaringen te delen,…
Als technologische ontwikkelingen voor de hand liggend zijn, moeten we als organisatie ook niet vergeten dat de continue begeleiding en ontwikkeling van medewerkers een blijvende focus moeten krijgen. Zo voorkomen we het feit dat verkeerde profielen worden aangetrokken enerzijds, en dat anderen vast komen te zitten in hun positie anderzijds. Een menselijke aanpak voor mensen. Het klinkt als vanzelfsprekend, maar veel bedrijven hebben hierin nog een lange weg af te leggen…
Het was dus dat soort gesprek, met dat ene onderwerp: ‘Make your people your n°1 priority”. Met heel veel goesting ben ik dus uit Mechelen vertrokken, de file in, maar zonder erg, want alweer heb ik te horen gekregen dat de ‘humane’ aanpak een onontbeerlijk ingrediënt is voor succesvol ondernemerschap, want… wat we doen onderscheidt ons niet, wel de manier waarop we het doen.