Mr. Mevr. Corona, dank u voor de les.

In deze tijden kan niemand ontkennen dat er plots erg veel zaken in het hoofd spelen. Zoals elke ondernemer heb ik wel vragen over wat er komen zal de eerstvolgende weken, maanden, misschien wel jaren. Onder collega-ondernemers wisselen we hierover vaak van gedachten. We vragen ons af hoe we ons het best wapenen ten aanzien van de hele situatie én vooral wat ons erna mogelijk te wachten staat. Welke lessen kunnen we hieruit trekken? Hierbij enkele topics van de afgelopen dagen en mijn persoonlijk standpunt.

Corona spreekt duidelijke taal. We worden getest op organisatorisch, fysisch en mentaal vlak.

Moeten we het nu rustiger aan doen?

Neen. We worden geconfronteerd met een situatie die niemand kon voorzien. Het laat ons meer dan ooit voelen dat je niet altijd de touwtjes in handen hebt. Het liep tot nu misschien allemaal té vlot. Onze weerbaarheid en flexibiliteit worden hard op de proef gesteld. En dat is zwaar, voor heel veel ondernemers momenteel zelfs ondraaglijk te noemen. Ik besef heel goed dat de financiële consequenties voor velen onder ons enorm zijn en dat er enkel nog zwarte sneeuw rest.  
Maar tegelijkertijd is het volgens mij een situatie waarbij we ons absoluut niet mogen gaan ingraven, het kopje laten hangen. Als ondernemer ga je er in principe altijd van uit dat het morgen wel weer iets anders kan zijn. Of zo denk ik er toch over. Ondernemen is vallen en opstaan, kiezen voor uitdagingen en niet voor 100% zekerheid, want dat bestaat niet. Los van de situatie pleit ik in het algemeen steeds om vooruit te durven denken. Dat wil niet zeggen dat je niet moet stil staan bij wat er nu gaande is, schade opmeten en reorganiseren, maar blijf strijdlustig zoeken naar mogelijkheden, blijf in die richting kijken waar je altijd al naar hebt gekeken. Als je vooruit denkt en die snelheid van denken blijkt alsnog onhaalbaar, dan kan je vertragen of zelfs dat bijhorende idee volledig laten varen. Je hebt nog de keuze. Als je enkel over de huidige situatie tracht meester te zijn, dan heb je weinig marge over wanneer er wat onvoorziens jouw pad kruist.

De maatregelen dwingen ons er toe ons te gaan isoleren.

We worden gevraagd bepaalde maatregelen te respecteren in kader van de algemene gezondheid van iedereen. Akkoord, daar valt niets meer of minder over te zeggen en moeten we gewoon handhaven. Of we ons daarvoor volledig moeten gaan afzonderen en denken dat contacten leggen, netwerken of zelfs verkoop een versnelling lager moeten? Toch niet. Nieuwe mensen ontmoeten, weliswaar in deze omstandigheden niet face-2-face, moet altijd een objectief blijven. Connecteer. Digitale oplossingen genoeg om de verbondenheid in deze tijden levendig te houden. Ik ben absoluut een voorstander van persoonlijk contact maar ok, we passen ons aan aan de context en kijken vooruit, in de mate van het mogelijke en binnen de regels. Laat jezelf niet terugduwen.

Het is oorlog zeggen ze. Is het ik-denken nu de maatstaf?

Het is ongezien en een drama wat zo’n onzichtbare virus momenteel aanricht, maar het ik-denken, het in eigen belang denken, is geen optie volgens mij. Noch in coronatijd, noch in normale omstandigheden. Is het uit veiligheid dat men de reflex heeft hier naar te grijpen? Is het uit zwakte, onwetendheid of onzekerheid? Ik geloof er althans niet in. Vandaag bereik je enkel fantastische dingen als krachten worden gebundeld, als je dingen samen doet met en voor elkaar. Waar niet jij of ik ‘in the picture’ staan, maar samen. Mijn geloof is dat je alleen vooruit kan komen als krachten worden gebundeld. En daar ben ik zeker niet alleen mee. Vandaag blijven we toch ook binnen in het belang van elkaar?
Als je deze lijn doortrekt geldt dat ook voor het ondernemerschap. Ik ben akkoord dat iedereen z’n eigen rekening moet maken, maar als je denkt dat je ‘anderen’ niet nodig hebt, dan sla je de bal ‘fameus’ mis. Vergeet dat ik-denken, crisistijd of niet. Elke gezonde ondernemer of mens weet dat ‘samen’ altijd de beste optie is, maar dan natuurlijk wel het liefst zónder ego’s en mét respect voor elkaar en vertrouwen in elkaar. Als het ik-denken veiliger is, waarom zouden dan zoveel ondernemers een warme oproep doen om lokaal te shoppen of zaken te blijven doen?

Hoe kom je deze periode door als ondernemer?

Blijf geloven in hetgeen je altijd hebt geloofd. Laat de situatie voornamelijk een les zijn. Laat het jou niet verlammen. Het is op humaan vlak een drama, dat staat niet ter discussie. Maar dat virus was ons onbekend. En daarom doet het des te meer zoveel pijn. De huidige situatie die ons wordt opgedrongen is een eye-opener voor onze levensstijl, zowel privé als professioneel, hoe we de zaken aanpakken. Stel je voor dat we nu al weten dat het volgend jaar opnieuw zal gebeuren, dan kijken we ongetwijfeld anders naar dit alles. Dan zijn we ook voorbereid. Elke eerste keer is lastig. Met dit in het achterhoofd, durf het allemaal eens anders te bekijken en aan te pakken, nu.  

Is het verstandig nu professioneel belangrijke keuzes te maken?

Dat kan enkel iedere ondernemer voor zichzelf bepalen. Ik ben wel zeker dat deze situatie ondernemers triggert. Als ik naar mezelf kijk, dan durf ik wel zeggen dat deze situatie en hoe ik er naar kijk voor een groot deel mee bepaalt hoe mijn toekomst er zal uitzien. Het bepaalt mijn focus. Ik maak op heel korte termijn in elk geval enkele belangrijke keuzes. Zeker weten!

Meest recente nieuwsberichten

Achter elke onderneming schuilt een verhaal, vertel dat eens.

Een nieuw tijdperk wordt ons door experten voorspeld. Maar, laten we eerlijk zijn dat we ...
Lees meer

Together Stronger

Afgelopen werkweek startte (zoals voorspeld) best druk, het werd gaandeweg hectisch, nóg hectischer en eindigde ...
Lees meer

It ain’t what you do, it’s the way that you do it

Gisteren. De laatste dag van alweer een boeiende werkweek. Ik had een afspraak met een ...
Lees meer